Sundhed i eget hjem

Den næste lange periode har rigtig mange pludselig en masse tid hjemme, derudover skal vi ikke gå i Fitness og vi skal begrænse vores udgang så meget som muligt.
Alle taler om Netflix, og ja vi kunne synke ned i sofaen og skifte mellem at sidde med computeren på skødet og arbejde og se Netflix på tv’et. Hvis dette varer en måned eller mere, så kan man have taget virkelig meget fedt på og tabt virkelig mange muskler, når det er overstået. Derudover kan man komprimere sit immunforsvar, og det ønsker vi virkelig ikke, slet ikke i denne tid.

brown Buddha sculpture in dark back

Motion og bevægelse

Det er så vigtigt at vi både får dyrket motion og får bevæget os, begge dele skal ske.  Undersøgelser har vist at komprimeret hård motion ikke ophæver stilstand for længe af gangen. Selv hvis du motionere i et par timer på fuld skrue, så er det dårligt for din krop at sidde eller ligge stille de 22 andre timer. Dette er fordi vi taler om sundhed, ikke om vægt. Dit hjerte skal pumpe, dine muskler og sener skal aktiveres og systemet skal arbejde, også på lav kraft.

Min anbefaling i denne tid er at starte dagen med en gåtur på 20-30 min, gerne før morgenkaffen og igen om aftenen inden sengetid. Så får du også frisk luft og vind i håret, det er godt for alt.
Derudover anbefaler jeg dagligt, at dyrke 30-60 min intensiv hård træning og at komme op af stolen mange gange i løbet af dagen. Stil maden i køkkenet og gå ud og fyld op, tag ikke kander med kaffe med ind, hent en kop af gangen. Gør alt du kan for at tvinge dig selv til bevægelse. Måske plejer du at effektivisere dine aktiviteter i hjemmet, nu skal du gøre det modsatte. Og husk det er bedre at have rejst sig op 100 gange i 2 minutter, end at have rejst sig op 10 gange i 20 min.

Til hjemmetræning anbefaler jeg https://dailyburn.com/ 

Det koster penge, men der er 30 dage gratis, og pga Corona har de hævet den til 60 dage. Så se bare at komme derind. Der er ALLE former for træning, du kan sagtens få effektiv træning selvom du slet intet udstyr har derhjemme og du kan helt sikkert finde træning som du syntes er sjovt.

Når man kommer ind første gang svarer man på nogle spørgsmål og de kommer derefter med forslag til hvilke træninger man vil kunne lide. Men man kan altid vælge noget andet.

Kosten

Uanset om det handler om vægt eller sundhed, så vægter kosten endnu højere end motionen. Hvis du hælder diesel på en benzin bil, så kører den bare heller ikke så langt. Det er vigtigt vi fylder det rette brændstof på vores kroppe, hvis vi vil have et stærkt immunforsvar, en frisk og energisk krop, en krop der arbejder FOR os og ikke IMOD os, så skal vi fylde det rette brændstof på.

Hver gang vi fylder kroppen med noget som ikke fra naturens side er mad, så skal kroppen bekæmpe det som en gift. Mens kroppen bekæmper dette kan den ikke bruge de samme kræfter på at bekæmpe sygdom, opbygge immunforsvar osv. Sørg derfor for at minimere forarbejdede fødevarer og særligt ekstrem forarbejdede fødevarer. I stedet for lidt hver dag, så begræns det til en enkelt eller to dage. På den måde får din krop ro til at bygge sig op de andre dage.

De 5 letteste gode råd til din kost.

Det er så svært at finde ud af hvad der er rigtig og forkert, og at huske hvordan det nu var. Hvis du glemmer alt andet, så bare husk disse 5 råd, og så er du langt.

  1. Maden ligner det den er når du køber den, jo mindre maden ligner hvad den er, desto dårligere.
  2. Jo færre ingredienser på listen desto bedre.
  3. Vælg altid fuldkorns varianten (ris, pasta, brød mm)
  4. Jo stærkere farver, desto sundere. Vælg farver hvor muligheden er.
  5. Få dine feststoffer fra kerner og nødder.

Sæt mål, find delmål og nå det hele

Vi ved ikke hvilken vej vi skal gå hvis vi ikke ved hvor vi ønsker at ende. Find dit mål, uanset hvor højt, selv hvis målet er voldsomt højt, så når du længere ved at satse stort.

Når du kan se dit mål, kan du skabe dine delmål og derefter tage et skridt af gangen. Hav kun fokus på det næste skridt, så bliver det pludselig muligt og slet ikke uoverskueligt.

Ønsker du hjælp til dette så tilbyder jeg en telefonkonsultation inkl. en plan over hvor mange kalorier du skal indtage, hvordan de skal fordeles og hvad dine overordnede fokus bør være. Dette for kun 300kr. i denne særlige tid.

Skriv til mig på sikos@winchler.dk hvis du har brug for hjælp.

what are your goals concept